PORADNIK: ZMIANA OŚWIETLENIA OPEL CORSA D -
PRZEDSTAWIAMY PAŃSTWU PORADNIK DOTYCZĄCY ZMIANY OŚWIETLENIA W OPLU CORSIE D.
https://www.youtube.com/watch?v=vfomF__-Ch4
PODZIELIMY SOBIE MODYFIKACJE NA 4 GRUPY:
1. MEGA MODYFIKACJA:
- deska rozdzielcza
- kratki wentylacyjne
- schowek
- podświetlenie podłogi
2. OŚWIETLENIE SZOFERKI (oświetlenie główne)
3. OŚWIETLENIE BAGAŻNIKA
4. WYMIANA ŻARÓWEK NA LED:
- wyświetlacz centralny
- panel klimatyzacji
Zanim przystąpimy do działania należy dowiedzieć się, jak dany element należy wymontować / odkręcić. W tym celu polecamy filmiki na Youtube, a także fachową literaturę np. z cyklu "Opel Corsa D - sam naprawiam samochód". Sporo wiedzy można też czerpać z forum dotyczących Corsy np corsasport.pl czy też z zagranicznych dotyczących stricte Corsy D np ukcorsa-d.com
Przykładowe poradniki:
- Wymiana żarówek w wyświetlaczu centralnym
- Wyciągnięcie i naprawa kratek wentylacyjnych
- Wyciągnięcie i wymiana radia w Corsie C (w Corsie D jest właściwie identyczny sposób)
- Jak wymienić diody SMD w desce rozdzielczej
- itd...
PRZYSTĘPUJEMY DO DOKŁADNIEJSZEGO OPISU POSZCZEGÓLNYCH MODYFIKACJI:
POTRZEBNA DŁUGOŚĆ PRZEWODÓW JEST PODANA W PRZYBLIŻENIU.
1. MEGA MOD
Poniższa grafika ukazuje jak zostało rozwiązane doprowadzenie zasilania do poszczególnych segmentów:
Jedni wykorzystują gniazdko 12V do zapalania papierosów, podłączenia odkurzacza, lodówki itp. A tu służy do zasilenia Mega Mod`u :) . Zasilanie wyprowadzamy z gniazdka zapalniczki poprzez wtyczkę zapalniczki. Są różne rodzaje. Tu zastosowano wtyk z podświetlanym włącznikiem i kablem. Następnie kabel z wtyczki przedłużono i poprowadzono przez otwór diagnostyczny, a następnie w dół do tunelu środkowego. Kabel jest na tyle luźny, aby bez przeszkód można było podłączyć sprzęt diagnostyczny lub rozdzielacz gniazda zapalniczkowego. Naddatek kabla zawsze można wsunąć w panel centralny poprzez otwór diagnostyczny i w miare potrzeby potem go wysunąć.
Na koniec tego kabla przykręcono 2 kostki elektryczne, które umieszczone są w tunelu środkowym. Dobrze jest je sobie jakoś oznakować jako:
- plus +
- minus -
To od nich będzie rozprowadzone zasilanie do poszczególnych modyfikacji.
Kostki elektryczne łatwo i szybko można skręcać. Minusem jest to, że gdy odkręcimy jedną ze śrubek w kostce, to wszystkie kable mogą się wysunąć. Naszym zdaniem można by tutaj pokusić się o zastąpienie kostek elektrycznych czymś, co nam pozwoli niezależnie odłączać moduły Mega Modyfikacji. Dobrze jest też opisać sobie poszczególne przewody, aby po jakimś czasie nie pogubić się w plątaninie kabli.
Jak łatwo dostać się pod tunel środkowy? Wyciągnąć materiałową osłonę lewarka zmiany biegów bądź wyciągnąć cały schowek w tunelu środkowym.
- OŚWIETLENIE DESKI ROZDZIELCZEJ Z REGULACJĄ KOLORU I JASNOŚCI.
Lista elementów:
- WTYK ZAPALNICZKI Z PODŚWIETLENIEM, PRZEŁĄCZNIKIEM I KABLEM - 1 szt
- KOSTKI ELEKTRYCZNE
- REGULATOR JASNOŚCI LED CZARNY / BIAŁY- 1 sztuka
- PRZEŁĄCZNIK DŹWIGNIOWY DWU-POZYCYJNY - 3 sztuki
- TAŚMA LED RGB bez silikonu - 30 CM (6 segmentów)
- TAŚMA LED CZERWONA bez silikonu - 15cm (3 segmenty)
- DIODA LED 5mm CZERWONA NA 12V - 1 sztuka
- PRZEWÓD DWUŻYŁOWY 0,22mm - około 3m
- TAŚMA IZOLACYJNA BIAŁA
- TAŚMA IZOLACYJNA CZARNA
- KOSZULKI TERMOKURCZLIWE
Gdy będziemy mieć w planach zrobienie kilku przeróbek z Mega Modu, to elementy od wtyku zapalniczki do kostek elektrycznych, wystarczy zakupić raz.
Był to najtrudniejszy i najżmudniejszy etap przeróbek. W tym modelu Corsy, przy zegarach nie mamy wymiennych żarówek. Są tam wlutowane malutkie diody SMD. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia płytki elektronicznej, postanowiono stworzyć odrębny układ z odrębnym zasilaniem.
Tak poglądowo zostało rozplanowane podłączenie:
Oczywiście najpierw do zegarów trzeba było się dostać, a nie było to zbyt proste. Aby ukryć przewody należało rozkręcić plastiki. Co ciekawe aby dostać się do samych zegarów (jeśli chcielibyśmy np. tylko podmienić oryginalne diody SMD), nie trzeba zbyt dużo się natrudzić.
Zanim przystąpimy do "otwarcia" zegarów, należy rozgrzać czarną folię, aby nie popękała przy demontażu, a następnie cienkim narzędziem (nożykiem) delikatnie rozcinamy klej między białym plastikiem, a czarną folią zegarów.
Robimy miejsce przewodom, aby miały jak wyjść z tablicy rozdzielczej:
Drążymy przesmyk na przewody do podświetlenia wskaźnika paliwa
Zaklejono otwory białą taśmą izolacyjną, aby wzmocnić odbijanie się światła z taśm LED, Przy okazji zasłonią nieco oryginalne diody SMD.
To jednak nie wystarczy. Samo dodanie taśm LED nie miałoby sensu, gdyby oryginalne diody LED nadal świeciły. Kolory mieszałyby się z oryginalną żółto-pomarańczową barwą, mimo zaklejenia otworów białą taśmą (biała przepuszcza dużo światła). Zaklejono zatem same oryginalne diody LED czarną taśmą, która okzała się wystarczająca do zablokowania światła. A zatem oryginalne oświetlenie deski rozdzielczej działa, tylko go nie widać.
Diody zaznaczone czerwonymi kółkami należy zakleić:
Schemat podłączenia podświetlenia wyświetlacza wewnątrz deski rozdzielczej:
Gotowe podświetlenie "zegarów":
Regulator jasności:
- KRATKI WENTYLACYJNE
Lista elementów:
- WTYK ZAPALNICZKI Z PODŚWIETLENIEM, PRZEŁĄCZNIKIEM I KABLEM - 1 szt
- KOSTKI ELEKTRYCZNE
- PRZEŁĄCZNIK DŹWIGNIOWY DWU-POZYCYJNY - 1 sztuka
- PRZEWÓD DWUŻYŁOWY 0,22mm - około 1m
- KOSZULKI TERMOKURCZLIWE
Jak wspominaliśmy, wszystkie moduły Mega Modu biorą początek z kostek elektrycznych. Poniżej schemat połączeń:
Przełącznik umieszczono przy drążku zmiany biegów:
Przewody poprowadzono pod plastikami w górę, następnie z boku koło radia i pod panelem centralnym, który trzeba było odinstalować:
- SCHOWEK
Lista elementów:
- WTYK ZAPALNICZKI Z PODŚWIETLENIEM, PRZEŁĄCZNIKIEM I KABLEM - 1 szt
- KOSTKI ELEKTRYCZNE
- TAŚMA LED BIAŁA ZIMNA
- PRZEWÓD DWUŻYŁOWY 0,22mm - około 1,5m
- RURKI TERMOKURCZLIWE
- PODŚWIETLENIE PODŁOGI
Lista elementów:
- WTYK ZAPALNICZKI Z PODŚWIETLENIEM, PRZEŁĄCZNIKIEM I KABLEM - 1 szt
- KOSTKI ELEKTRYCZNE
- ŻARÓWKA SAMOCHODOWA LED 42mm - 4 sztuki
- GNIAZDO ŻARÓWKI SAMOCHODOWEJ NA 42mm - 4 sztuki
- TAŚMA DWUSTRONNIE KLEJĄCA
- KONEKTORY SAMOCHODOWE ŻEŃSKIE - 14 sztuk
Żarówki LED zostały osadzone w gniazdach, w których można sobie dokładnie ustawić kąt świecenia. Gniazda zaś zostały przyklejone taśmą dwustronną do podłoża, dzięki czemu nie przemieszczają się podczas wibracji towarzyszących jeździe.
2. OŚWIETLENIE SZOFERKI (OŚWIETLENIE GŁÓWNE)
Lista elementów:
- KOSTKI ELEKTRYCZNE
- KONEKTOR OCZKOWY ŚREDNICA OTWORU około 4mm - 2 sztuki
- PRZEŁĄCZNIK DŹWIGNIOWY DWU-POZYCYJNY, 3 PINOWY - 3 sztuki
- MODUŁ LED RGB - 4 sztuki
- PRZEWÓD DWUŻYŁOWY 0,22mm - około 4m
- KOSZULKA TERMOKURCZLIWA
Schemat połączeń:
Właściciel pojazdu stwierdził, że oryginalne oświetlenie wnętrza jest zbyt słabe. W nocy panuje ciemność na tylnich siedzeniach. Postanowiono zainstalować moduł LED nad każdymi drzwiami.
Tutaj zasilanie czerpiemy wpinając się do żarówki za pomocą konektorów oczkowych.
Kolorowe koszulki termokurczliwe przypominają, który przełącznik i kabel jest odpowiedzialny za dany kolor.
Instalowanie zestawu do pojazdu. Moduły świetlne wsadzamy do otworu po oryginalnym oświetleniu i przewlekamy przez podsufitkę w kierunku szyby. Następnie wciągamy zwisający kabel do podsufitki
Przewody należy tak schować, aby nie wystawały.
3. OŚWIETLENIE BAGAŻNIKA
WYKAZ ELEMENTÓW:
- MODUŁ LED BIAŁY ZIMNY - 2 sztuki
- WTYK ZASILANIA DC SKRĘCANY - 1 sztuka
- GNIAZDO ZASILANIA DC SKRĘCANE - 1 sztuka
- PRZEWÓD DWUŻYŁOWY 0,22mm - około 2m
- KOSZULKI TERMOKURCZLIWE
Początkowo moduły LED były przytklejone taśmą dwustronną oryginalnie sprzedawaną razem z modułami. Niestety półka bagażnika nie ma gładkiej powierzchni lecz materiałową. Po dłuższym czasie instalacja odpadała. Problem rozwiązano poprzez użycie kleju na gorąco oraz klejarki. Klejem również przyłapano miejscowo kabel, gdyż zwisający obciążałby moduły a te mogłyby w końcu również odpadać.
Moduły LED są przymocowane na pokrywie bagażnika, którą czasem trzeba ściągnąć. Aby nie urwać instalacji oswietlenia, użyto wtyku i gniazda do rozłączania instalacji. Dzięki temu przy przewożeniu większych rzeczy wystarczy rozpiąć kabel i bez obaw można ściągnąć półkę.
TAK BYŁO:
TAK JEST:
Moduły LED można przymocować w różnych miejscach. Początkowo były one umieszczone niżej. Ostatecznie zostały zainstalowane na krańcu pokrywy. Moduły będą wyżej, dzięi temu oświetlą nam większą przestrzeń
Pobranie zasilania z gniazda żarówki (czarne przewody).
Dla ułatwienia montażu można użyć wtyków zasilających skręcanych na śrubki:
4. WYMIANA ŻARÓWEK NA LED
- w wyświetlaczu centralnym: ŻARÓWKA T5 - 3 sztuki
Komentarz zbędny - wszystko jest w poradniku: PORADNIK
- w panelu klimatyzacji: ŻARÓWKA HIGH POWER - 2 sztuki
Aby dostać się do żarówek w panelu klimatyzacji należy na początku wymontować radioodtwarzacz i od tyłu wyciągnąć gniazdka z żarówkami.
NIE PONOSIMY ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA WSZELKIE USZKODZENIA POWSTAŁE W WYNIKU PRZERÓBEK (zwarcia instalacji, pęknięte/porysowane plastiki, utrata gwarancji itd). Poradnik stworzony dla osób, które mają podstawowe pojęcie o elektronice i zdolności manualne.
dostępność: chwilowo niedostępny
cena: 0,01 zł